UZAK GÖKADA KEŞFİNDE YENİ REKOR

haber12

Uluslararası astronomlardan oluşan bir çalışma gurubu, evrenin gençlik döneminden bir gökadanın görüntüsünü yakalayarak keşfedilen en uzak gökada rekorunu 13 milyar ışık yılı uzaklığa taşıdı. Bu rakam evrenin günümüzdeki yaşının (13.8 milyar yıl) ilk %5’lik dilimine karşılık gelmektedir. Bilim insanları EGS-zs8-1 isimli bu yeni gökadanın, erken evrenin en parlak ve en büyük kütleli cisimlerinden biri olduğunu söylediler.

13 milyar ışık yılı mesafeden kendini gösteren bu olağanüstü parlaklıktaki gökadanın uzaklığını doğrulamak için araştırmacılar,  CANDELS (Cosmic Assembly Near-infrared Deep Extragalactic Legacy Survey) projesi kapsamında NASA’nın Hubble Teleskobu ile elde edilmiş olan verileri, Spitzer Uzay Teleskobunun IRAC (Infrared Array Camera) fotometrik verileri ve Hawaii’de yer alan W. M. Keck Gözlemevi Keck I 10 m teleskobunun MOSFIRE (Multi-Object Spectrometer For Infra-Red Exploration) tayfsal verileri (z ~ 7.7) ile birleştirdiler.

Astronomlar, EGS-zs8-1 gökadasının, BoRG/HIPPIES (Brightest of Reionizing Galaxies / Hubble Infrared Pure Parallel Imaging Extragalactic Survey) ve CANDELS projeleri kapsamında incelenen kaynaklar arasındaki en parlak ve en büyük kütleli gökada (Lyman Break Galaxy) olduğunu belirttiler. Ayrıca gökadadaki yıldız oluşum oranının da oldukça yüksek olduğunu saptadılar. Belirlenen yıldız oluşum oranı, Samanyolu gökadasının günümüzdeki yıldız oluşum oranından (yılda bir yıldız) yaklaşık 80 kat fazladır.

Çalışmada yer alan bilim insanları,  EGS-zs8-1 gibi çok büyük uzaklıklardaki gökadaların gözlemlerinin evrenin önemli değişimlerinin sahne aldığı erken bir dönemine ışık tuttuğunu ve bu bulguların erken evrende gökada oluşumu hakkında yeni soruları da beraberinde getirdiğini söylediler. Astronomlar, 2018 yılında fırlatılacak olan NASA’nın yeni James Webbs Teleskobu sayesinde yapılacak yeni araştırmalarla bu sorulara cevap aramayı hedefliyorlar.

Makale:  P. A. Oesch, et al., “A Spectroscopic Redshift Measurement for a Luminous Lyman Break Galaxy at z = 7.730 Using Keck/MOSFIRE,” 2015, ApJ, 804, L30;doi:10.1088/2041-8205/804/2/L30